Tim en Tjitske naar het einde van de wereld ;)

Weekend 2: Yala National Park & the beach

Zoals eerder gezegd hebben wij, twee Nederlandse meiden en een Oosterijkse vrouw, vrijdag de dag off genomen om de tijd te hebben om rustig naar Kandty te gaan waar we om 16:00 zouden vertrekken richting YalaNational Park. Nadat we onze bagage bij het vrijwilligerhuis gebracht hadden zijn we Kandy ingegaan om broodjes te kopen (we zouden geen ontbijttijd hebben) en uitgebreid te lunchen, we zouden immers ook tijdens etenstijd in de bus zitten. Maar toen we om half 4 terug waren in het vrijwilligershuis begon het gezeur... Ineens bleek dat de taxichauffeur pas om 1 uur 's nachts weg wilde gaan, omdat Yala volgens hem geen 13, maar net 4 uur rijden zou zijn. Hierdoor ontstond een heleboel gedoe tussen de taxichauffeur, de mensen van onze groep die alles geregeld hadden, de mensen die vonden dat ze dit niet goed hadden gedaan, en de man die gezegd zou hebbendat het 13 uur rijden zou zijn. Dit voornamelijk omdat we niet konden geloven dat het 4 uur zou zijn, omdat we eerder langer hebben gedaan om naar plaatsen die dichter bij Kandy liggen te rijden, en omdat overal op internet stond dat het 8 tot 10 uur rijden zou zijn. We hadden immers al betaald voor de safari die stipt om 5 uur 's ochtends zou beginnen. Na een heleboel gedoe heb ik ervoor kunnen zorgen dat we om 11 uur konden vertrekken.

De taxichauffeur had uiteindelijk gelijk, maar omdat deze in eerste instantie al drie kwartier te laat kwam opdagen (waar de sfeer trouwens nog veel beter van werd) en hij de juiste bestemming eerst niet kon vinden, hebben we uiteindelijk maar een half uurtje hoeven wachten op: onze Safari! :D

in groepjes van 6 zijn we na nog een heleboel wachten met drie jeeps National park Yala ingegaan, om daar ruim 4 uur rond te rijden . Het eerste half uur was het al meteen raak! We zagen een prachtige, vrouwelijke luipaard over de straat lopen die duidelijk eerder moe dan bang werd van de autos. De jeepchauffeurs zeiden dat het heel bijzonder was om de luipaard te zien langs de weg van het nationale park, omdat ze zich normaalgesproken liever terugtrekken in de natuur. Verder hebben we tijdens de safari veel herten, een paar wilde zwijnen en een hele hoop prachtige vogeltjes gezien.. Na zo'n 3 uur hadden we even pauze aan het strand, wat met zijn sterke branding en grote rotsen een prachtig gezicht was. Daarna was het alweer tijd om naar de uitgang te gaan wat zich helemaal aan de andere kant van het park, dus zo'n uur rijden van het strand lag . Wat we nog niet hadden gezien waren, helaas, olifanten. Die hadden zich goed verstopt. Tot we op een gegeven een hele stoet autos stil zagen staan vlak voor ons op de weg. Toen we er aankwamen begonnen de autos zo hard mogelijk achteruit te rijden en ons met bange blikken te bevelen hetzelfde te doen. Voor hen stond een gigantische olifant met enorme witte slagtanden. Omdat er veel autos voor stonden heb ik maar een glimpje van hem op kunnen vangen, maar genoeg om te zien hoe groot hij was... Later hoorde we dat er mensen uit de jeep waren gestapt en fruit op de weg hadden gelegd. De olifant zag dit en had hier erg sterk op gereageerd. Hij had geprobeert de auto aan te vallen. Gelukkig waren wij ver genoeg weg en hebben we hiervan niks meegekregen ... Toch heeft dit incident met de andere auto er wel voor gezorgd dat wij 50 meter voor de uitgang van het park toch nog een olifant hebben kunnen zien ;)

Die middag zijn we naar het strand Unawatuna gegaan, wat opnieuw een paar uurtjes rijden was vanaf Yala. Maar zóo prachtig... De heritage waar we verbleven had een zwembadje waar we allemaal na zo'n 12 uur in een hete bus te hebben gezeten best wel aan toe waren. ;) 's Middags zijn we door een niet normaal druk winkelstraatje gelopen dat me heel erg deed denken aan een middelbare school gang, waar iedereen alleen maar kan duwen en voordringen en niemand lijkt te begrepen dat je met een beetje geduld veel eerder bent waar je wezen moet. Het was een soort Sri Lankaanse autoweg eigenlijk. Maarja, wel weer lekker cultureel dus. Dit straatje leidde ons naar het prachtige en gigantische strand dat ook helemaal volstond met mensen. De reden dat het zo druk was in het dorpje was het full moon festival,( waarvoor ik vorige week die vlaggen op moest hangen) dat een hele week bleek te duren. Op het strand hebben we wat gedronken, maar dineren hebben we in de heritage gedaan, die trouwens Nooit Gedacht heette ;) Jaja, echt Nederlands. Dat het Nederlands was kon je ook wel merken, want vlak voor het diner begon het keihard te regenen haha! Na nog een heleboel gezeur over de terugreis, maar wel een heerlijk ontbijt, zijn we de volgende morgen om 9 uur weer weg gereden naar Kandy. Vanuit Kandy zijn we met een klein en donker busje naar Sigiriya gebracht, waar ik ga beginnen aan mijn 3e weekje in Sri Lanka!

Tienke

Wat een belevenissen weer !lijkt mij best vermoeiend om alles te verwerken Ben benieuwd wat er komende week weer allemaal gebeurt. Veel plezier!
X

Lizelotte

Wat ontzettend gaaf Tjitske om dit allemaal te lezen wat een ervaring met zo'n safari. En dan dicht bij zo'n olifant te staan.
Lijkt me echt bijzonder. Geniet volop!!