Tim en Tjitske naar het einde van de wereld ;)

Dag 4 & Dag 5

Sorry dat ik lang niet geschreven heb! Ik zal het proberen in te halen haha

Dag 4

Vandaag moesten we om half 5 (!) opstaan en we wisten eigenlijk niet zo heel goed waarom, maar zonder ontbijt zijn we helemaal maar Kandy gelopen. Daar weren om half 6 s'ochtends allerlei monotone gebedsliederen door middel van speakers doorde stad verspreid. We gingen naar de Temple of the Tooth, de bekendste boeddhistische tempel van heel Sri Lanka. Een vrouw legde ons uit dat een man en een vrouw met gevaar voor eigen leven de tand van Boeddha, een geschenk van de koning van India, helemaal naar de koning van Sri Lanka hebben gebracht, door de tand in te wikkelen in het haar van de vrouw. Ze vertelde dat de Britten, in de tijd dat Sri Lanka een Engelse kolonie was, de tempel als geregingsgebouw hadden gebruikt en er belangrijke meetings hielden, maar dat het nu weer gebruikt werd waarvoor het was bedoeld: het uitvoeren van Boeddhistische rituelen. Een van die rituelen was het offeren van bloemen om Boeddha te vragen om zekerheid en puurheid, waaraan wij mee zouden doen.

Om bij de tempel te komen moesten we door een grote tuin met allerlei standbeelden van belangrijke personen. Bij de tempel aangekomen moesten we onze schoenen uitdoen en vertelde de vrouw nog meer over de tempel zelf, en waarom bepaalde dingen verbeeld of opgeschreven zijn. In de centrale hal waren 3 mannen trommels aan het bespelen en eentje een hele schelle fluit in een bapaald ritme, wat wilde zeggen dat het ritueel begonnen was. De muziek zorgde voor een mysterieuze sfeer. Heel indrukwekkend, heel krachtig. Uiteindelijk zijn we in de rij gaan staan om na een hele tijd wachten de bloemen die we hadden gekocht af te geven. Daarna moesyten we meteen weer doorlopen en ik voelde niet echt een connectie met Boeddha ofzo, het voelde als een soort massaproductie... Wel waren er in dezelfde kamer veel mensen aan het bidden en mediteren, er heerste een mooie, vreedige sfeer. Hierna zijn we langs heel veel mooie Boeddhabeelden, mooie kamers, bijzondere gebouwen en indrukwekkende rituelen gelopen, te veel om op te noemen.

Na de tempel zijn we teruggelopen naar huis om eindelijk te ontbijten , waarna we naar een Woood Carving Factory zijn gegaan. Dit was eigenlijk meer een werkplaats, waar ze uitlegede waarom ze bepaalde soorten hout voor bepaalde doeleinden gebruiken. Er was een grote winkel bij waar ze van minibeelden en sleutelhanger, tot levensgrote beelden en tafel en banken verkochten, allemaal handgemaakt. Naast deze werkplaats was een andere werkplaats. Hier werdendoor vrouwen batiks werden gemaakt, een soort schilderijen op doek gemaakt door middel van kleurbaden en wax. Ook maakte ze veel kleding. Na de werkplaatsen zijn we met het busje naar een begraafplaats gebracht waar allerleo Europeze mensen begraven liggen. Een jongeman vertelde ons over hoe de mensen waren overleden. Een beetje een gekke plek om touristen heen te brengen vond ik, en niet echt boeiend.

De rest van de middag waren we vrij, dus wilde we graag nog wat doen. Omdat we toch in Kandy waren zijn we eerst nog even naar een grote overdekte markt gegaan waar je echt alles kon kopen. Heel indrukwekkend en leuk :)! Na Kandy en na de lunch (rijst) zijn we met een groepje naar een hele mooie geote waterval gegaan dat zin uurtje rijden was vanaf Kandy. Het water was heerlijk koel (maar nogsteeds warmer dan ons douchewater) en sommigen hebbn zelfs gezwommen! Vlak voor het diner (rijst) waren we weer terug. :)

Dag 5

Vandaag was mijn laatste dag in Kandy!

Deze ochtend zijn we eindelijk naar de plek gegaan waar we al de hele week vanaf ons balkon op uitkeken: de gigantische witte Boeddha boven op de berg. Dit was een hele klim maar bovenop hadden we geweldig uitzicht over de stad. Hier kregen we koekjes en.. Thee? Het was een heel speciaal soort thee gemengd met melk , het smaakte meer naar chocomel en als je dacht dat je thee ging drinkn was het niet lekker, maar als je er een beeje aan gewend was opzich wel. Hier moesten we allemaal een voor een naar een andere kamer komen en kregen we een wit armbandje. Als je aan de beurt was moest je op de grond voor de monnik gaan zitten, knoopte hij het bandje om en aaide hij over je hoofd terwijl hij een monotoon liedje zong. Hierna zou je gezegend zijn. Ondanks dat ik hier niet veel van merkte vond ik het wel een leuke ervaring. Na de Boeddha zijn we naar een hindoeistische tempel geweest wat een oase van rust vormde in de drukke straay waar het in stond. Hier kocht onze reisleider waarvan ik de exacte naam niet weet een grote schaal met fruit om te offeren . Ook in deze tempel was alles weer verbazingwekkend mooi, alles was prachtig beschikderd en flinserend. Na lang wachten in een kleine ruimte met veel te veel mensen, kregen we toen aan de beurt waren allemaal een mooie oranje stip oms voorhoofd :). In plaats an het fruit in te leveren mochten we het opeten inde volgende kamer, maar opnieuw mensen aan het trommelen waren.

Smiddags zijn we Idiaas gaat eten in de stad, (het zag er hetzelfde uit, maar smaakte heel anders dan in India) waarna we zeker anderhalf uur op de bus hebben staan wachten.

Met een groep mensen wilde we na het laatdte activiteit meteen door dat het stadje Ella , dat niet in ons programma stond maar omdat het weekend is mogen we zelf weten wat we willen doen :), maar er was een heleboel gedoe met het ophalen van de baggage en de bus was veel te klein (10 persoons, voor 14 personen + baggage). Uiteindelijk was alles geregeld en konden we lekker relaxen bij de laatste 'activiteit' van de orientatieweek: een sri lankaanse massage! Ik heb gekozen voor een nek-schouder-rugmassage en dat was even heel fijn na deze uitputtende week.. En nu, is het weekend!

Conclusie/ deze eerste orientatieweek heeft kijn kuiten en uithoudingsvermogen soms behoorlijk op de proef gesteld maar het is het meer dan waard geweest. Ik heb vollop genoten en veel nieuwe mensen leren kennen. Maandag begint het volgende avontuur: ik ga naar het dorpje Hanggurantheta in Hill country. Hier ga ik s'ochtends monniken lesgeven, 's middags helpen met het schilderen van tempels en in de namiddag lesgeven aan de kinderen uit het dorp. En ik heb er enorm veel zin in!

Maar eerst, het weekend.. Daarover hopelijk morgen meer ;).

Excuses voor eventuele typfouten, het is veel typwerk op een klein schermpje ;).

Doneren kan nog steeds, al begint de tijd wel te dringen...

Wilde je nog wat doneren kan dat naar NL10RABO0155176110 op naam van T.M.Buis ovv donatie Sri Lanka.

Tussenstand: €570,-!!

Xoxo

Tjitske

Tienke

Wat een prachtige verhalen weer Tjits!
Veel teveel voor 1 week lijkt mij. Lekker bijkomen het weekend. Kan ik ergens zien wie er allemaal op de mailinglist staan? Xxx

Gerda en Martin

Wat een leuke verhalen, Tjitske!
Jij beleeft wat!
Veel succes bij je volgende avontuur!

Oma Buis

lieve Tjitske,
wat heb je al veel beleefd.Maar nu moet het eigenlijke werk nog beginnen hè!Ik zie weer uit naar de komende week.
lfs oma

paula

Wat een indrukken allemaal en je bent een week weg. We
blijven je volgen hoor.

Ã…se

Wat heb jij een mooie reis, zeg. Leuk je verhalen te lezen. Let goed op je zelf en geniet met volle tuigen!!

Tim

Kan niet wachten om het allemaal zelf te mogen zien, succes met het kleine tuig!

sophia@voordewind-interieur.nl

Je schrijft heel beeldend Tjits; erg leuk om te lezen. Veel succes komende week.