Tim en Tjitske naar het einde van de wereld ;)

Dag 2 & Dag 3

Bedankt voor alle leuke reacties! Ik vind het heel leuk om te lezen dus twijfel vooral niet om er eentje achter te laten:)

Dag 2

Vandaag hadden we heel druk maar heel erg leuk programma! Om 8:30 vertrokken we van het vrijwilligershuis en reden we met de lokale bus, net als gister ( ook net zo druk..) richting Kandy om daar over te stappen op een privébus en nog zo'n 60 minten te rijden naar een onbekende lokatie. We stopte bij een klein huisje langs de kant van de weg, waar een geweldige kruidentuin achter bleek te liggen! We kregen een rondleiding en konden zien hoe onder andere cacao, peper, ananas, vanille en kaneel wordt verbouwd. Heel gaaf! De reisleider legde bij elke plant uit wat voor een geneeskrachtige functies het zou hebben. Daarna gingen we in een kring rond een tafel zitten en werd laten zien wat er allemaal van de planten en kruiden gemaakt kon worden, zoals olieën en crèmes. Wij werden hiervoor als proefpersonen gebruikt en we kregen olie in ons haar gemasseerd dat haaruitval zou tegengaan, crème op ons gezicht tegen rimpels en massageachtige olie op onze nek schouders en rug dat goed zou zijn voor je spieren. Ook kregen we superlekker herbal tea dat goed zou zijn voor je metabolisme, hart, spieren en weet ik veel wat nog meer :) (deze thee neem ik uiteraard mee naar huis ;) ) Na de kruidentuin gingen we op weg naar de theefabriek. Onderweg stopte we op een heuvel om van het uitzicht te genieten toen er allemaal aapjes nieuwsgierig naar ons toe kwamen klimmen, er was ook een kleintje bij. :) In de theefabriek werd het proces van plantje tot kopje uitgelegd. Ook werd uitgelegd hoe verschillende soorten thee ontstaan en gescheiden worden. De machines waren indrukwekkend om te zien :). Hierna zijn we teruggereden naar Kandy waar we een uurtje vrije tijd hadden om ergens te gaan luchen, om daarna op 'boat safari' te gaan (lees: klein rondje op het niet zo indrukwekkende meer van Kandy). Wel heb ik daar een Monita (?) gezien, een soort krokodil dat rustig op een tak lag te slapen. Na Het vaartochtje zijn we door gegaan naar een gem museum waar we een filmpje te zien kregen over hoe edelstenen in Sri Lanka worden gezocht en geslepen. Boven in dit gebouw was een afdeling met houten beelden dat erg leuk was om te zien:) Ook waren er natuurlijk veel veel te dure kettingen en ringen te koop.

Na ons programma wilde we graag met een groepje nog de stad in waar ik eindelijk een simkaart kon kopen zodat ik dit nu aan jullie kan laten lezen ;). Savonds zijn we voor 300 rupees, zon 2 euro, met de tuktuk teruggebracht naar het vrijwilligershuis. Dit was echt een hele gave ervaring haha!

Dag 3

in tegenstelling tot gisteren was ons programma vandaag juist heel erg rustig. wr zijn bijna de hele dag in het vrijwilligershuis geleven en hebben 'cooking lessons' gehad, was erop neerkwam dat we konden zijn hoe de staff rijst wast en kip snijd, en we kregen wat uitleg over welke kruiden er allemaal gebruikt worden. Ondanks onze opmerking dat ze opzich wel rustig aan mochten doen met het chilipoeder was de kip ontzettend pittig... Maarja dat is ook wel weer grappig. Soort van. Tot op zekere hoogte.

Hierna hadden we selfdefencelessons (zelfverdediging) (van een ontzettend leuke vrolijke vrouw die erg grappig engels sprak,) wat ook vooral theorie was. We hadden geen tijd om zelf wat te oefenen omdat we door moesten naar een huiskamertempel ergens in Kandy. Hier kregen we uitlleg over de schiften van Boeddha v an een vrouw van 62 die haar leven hieraan heeft gewijd. Dit was opzich erg interessant maar ze vertelde het zo verschrikkelijk landdradig dat we uiteindelijk bijna 2 uur op een hard kussentje op de grond hebben gezeten om alleen het laatste halfuurtje daadwerkelijk te besteden aan meditatie. Hetwasindrukwekkend om te horen hoe de vrouw tot haar inzicht was gekomen maar ik was blij dat ik aan het einde weer mocht staan...

We wilde hierna nog naar Kandy gaan maar hier hadden we te weinig tijd voor . Na het diner ( rijst) hadden we een programma meeting waarin je aan kon geven wel project je volgende week wil gaan doen. Waar bij iedereen gewoon de voornaam werd opgeroepen werd er bij mij gezegd :' buiiz..? I will not try to pronounce your first name...' , terwijl hij alle chineze namen wel gewoon uitsprak. Haha! Hierbij heb ik mij in plaats van het project in Kandy, aangemeld voor een project in de Hill Country. Hierover later meer...

De fotos zijn enkel een kleine greep uit de fotos die ik heb, ondat het zo'n drie minuten duurt om 1 foto te uploaden.. Excuses daarvoor. Morgen volgen meer fotos!

Doneren kan uiteraard nog steeds naar NL10RABO0155176110 op naam van Tjitske Buis ovv Donatie Sri Lanka. Ik weet nu waar het heen gaat: een dorpschooltje in een klein dorpje met een moeilijke naam, die ik morgen voor de gelegenheid even op zal zoeken ;)

Tussenstand: 550 euro!

Liefs, Tjitske

Reacties

Reacties

Sytske

Leuke verhaaltjes Tjits! Als je volgend jaar gaat, ga ik mee :p

paula

Nu al zoveel indrukken, geweldig.

Jacqueline

Het is alsof ik in een spannend boek ben gedoken.., super Tjiktske! en ondertussen leren wij ook van alles over Sri Lanka! Zet h'm op!

Jacqueline

H'm je voornaam vinden ze daar ook moeilijk, prompt maak ik ook een schrijffout...sorry!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!